2007-05-26

Első napok - rendezvények

Jelenleg a kulturális attaséi feladatok is hozzám tartoznak, így aztán az első két hétben négy ilyenfajta rendezvény típusú eseményen is részt vehettem/részt kellett vennem.
Az első munkanapom estéjén volt az első beosztott (követ helyettes) búcsúztatása a nagyköveti rezidencián, ahol főleg az itteni "magyarajkú" közösség prominensei és néhány, főként EU diplomata vett részt. A "magyarajkú" elnevezés egyrészt magában foglalja azokat is, akik nem Magyarországról, hanem főleg Erdélyből és Felvidékről jöttek, másrészt feloldja azt a problémát, hogy a magyar származásúak nagy része nem kedveli a magyar-zsidó elnevezést.
A nagykövet - számomra mindenesetre kellemesen - összekapcsolta a búcsúztatást az én bemutatásommal.
Érdekes volt találkozni az idős Dan Ofryval, aki a magyar nyelvű Új Kelet című Tel Avivban megjelenő napilap főszerkesztője. Nagyon örült, amikor elmondtam neki, hogy gyerek és ifjú koromban nagy titokban, lelkesen olvastam az izraeli háborúkról szóló, Magyarországra becsempészett könyveit.

Én képviseltem aztán a nagykövetet Wladyslav Bartoszewicz volt lengyel külügyminiszter a jeruzsálemi Héber Egyetemen tartott előadásán. A közelmúlt lengyel történelmének kiemelkedő alakja Izraelben különösen nagy tiszteletnek örvend a Soá alatt végzett zsidómentő munkájának és annak köszönhetően, hogy azon kevés lengyel közé tartozott, aki hatékonyan támogatta a varsói gettófelkelést 1943-ban, mint az Armija Krajówa egyik vezetője. Nemcsak Yad Vashem kiüntetést, hanem 1991-ben tiszteletbeli izraeli állampolgárságot is kapott. Volt börtönben a nácik alatt, kétszer a sztálinista időkben és mint a Szolidaritás egyik legfontosabb katolikus értelmiségi támogatója 1981-83 között is. Mindezen megpróbáltatások ellenére a 85 éves tudós fantasztikus fizikai és szellemi állapotban szerepelt a Héber Egyetemen.

Volt még egy jól sikerült koncert a nagyköveti rezidencián, ahol az egyik leghíresebb izraeli operaénekesnő (Sharon Rostoff) tartott előadást.

Az Izrael Fesztivál megnyitójáról majd külön írok.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Lacikám!

Mivel tetszik (tudod, hogy nem szokásom az "olajozás"), ígérem, hogy hűséges olvasód leszek. Viszont várom a közvetlenebb elérhetőségedet!

Iván

Névtelen írta...

Szia!

megkaptam az üzenetet, és el is olvastam a naplódat. Ha lehet, egyelőre megmaradnék "nyitott várakozó", mert nekem a műfaj kicsit furcsa (de igyekszem nyitott maradni)
Viszont megírhatnád az e-mail címed!

Üdv, Samu