2008-05-30

Reklám és politika


Héber tudásom sajnos egyelőre még nem teszi lehetővé, hogy átfogó képet adjak az izraeli reklámok stílusáról, hangulatáról. Nemrégiben azért volt egy – számomra is érthető - kampány, ami elég érdekesen és nálunk szokatlan (lehet, hogy akár a reklámtestület által nem is engedélyezett) módon keverte bele a politikát a reklámba. Történt ugyanis, hogy pár nappal azután a tanúvallomás után, ami egyértelművé tette, hogy Olmert jelenlegi miniszterelnök, korábbi miniszteri posztjain különböző pénzösszegeket fogadott el kampány vagy esetleg magán célra, egyik reggel kék plakátok és osztogatott szórólapok lepték el a várost, amiken nagy betűkkel csak annyi állt, hogy Olmert ártatlan. Kiderült, hogy ez egy szójáték volt, mert az ártatlan és a jogosult héberül ugyanaz, így a szó második jelentésével már értelmet kapott a kisbetűs folytatás, miszerint Olmert jogosult a 60 ezer Sékel kedvezményre, mint állami alkalmazott, ha az egyik építőcég lakásaiból vásárol. (A képen a szórólap.) Pár nappal később a politikai korrektség jegyében más politikusok neveivel is megjelentek ugyanezek a plakátok, amik mégsem az ártatlanság kérdésében foglaltak állást. A reklámkampány értékeléséhez fontos tudni, hogy mostanában Izraelben a média és az emberek egyfolytában csak azt találgatják, hogy Olmert ártatlan-e, vagy sem. (Mikor ezt írom, azért ez eldőlni látszik, a nem irányába.)
Azt mondják egyébként, hogy az izraeli reklámokra általában jellemző ez a fajta, meglehetősen erős, provokatív stílus.

Nincsenek megjegyzések: